Самоковски туристи изкачиха Руен

Около 30 организирани планинари от дружество ”Рилски турист” потеглихме рано сутринта, в 5,30 ч., на 1 септември за хижа “Осогово”. В 8,30 ч. поехме към връх Руен /2250 м н. в./ – крайна цел на екскурзията ни.
Върхът се намира на границата с Република Македония. Събрах малко предварителна информация за прехода и разбрах, че за 4-5 часа се стига от хижата до върха. Какво беше учудването ми, когато вървейки, стигнахме до табела, на която пишеше, че до върха остават… 18 км.
Продължихме по широк коларски път, който лъкатушеше и катереше склона на Осоговската планина. Нагоре, нагоре, бавно и с много почивки стигнахме върха. На широка равна поляна с малка каменна хижа се бяха събрали много хора – може би около 200 души. Гордо се развяваше родният трибагреник, а до него и знамето на западните ни съседи. Имаше бира и скара, звучеше музика и което е по-важно – виеше се хубаво хоро. Не чакахме покана. Хванахме се цялата група на хорото и заскачахме под звуците на “Бяла роза ще закича…”
Не останахме на върха много време, защото ни предстоеше дълго уморително слизане. Задминаваха ни колоездачи, мотористи и шофьори, яхнали мощни джипове. Кой нагоре, кой надолу – всеки бърза… Пресметнах, че ако изписаното на указателната табела е вярно, в двете посоки сме изминали общо 36 км.
Уморени, но щастливи се завърнахме на хижата. Посрещнаха ни с “Браво!” Ние бяхме едни от най-възрастните туристи, изкачили Руен. Заедно с нас бяха и едва 10-годишните Калоян и Здравко.
Това, което видяхме, се съдържа само в две думички – величие и красота!…